Waarom je je attentie-items wil vervangen door een Toptakenblok

Weblogs

Sinds enige tijd kan je op je website op het Platform Rijksoverheid Online (PRO) een Toptakenblok gebruiken. Waarom je beter een Toptakenblok inzet dan een attentie-item (de bewegende blokken) lees je in dit blog.

Onderzoek onder gebruikers

DPC voert regelmatig onderzoek uit onder gebruikers (UX-onderzoek). Zo leren we of functionaliteiten (nog steeds) werken zoals bedoeld en zo zorgen wij op PRO voor doorontwikkeling: we bouwen de beste oplossing op dat moment, maar onderzoeken regelmatig of dit nog steeds de beste oplossing is.

Door zo’n onderzoek zijn we erachter gekomen dat content in attentie-items nauwelijks nog door bezoekers gezien wordt. Daarom is het beter deze te vervangen door een Toptakenblok.

Wat zeggen experts?

Een aantal uitspraken van experts (attentie-items heten in het Engels meestal sliders of carrousels):

Almost all of the testing I’ve managed has proven content delivered via carousels to be missed by users. Few interact with them and many comment that they look like adverts and so we’ve witnessed the banner blindness concept in full effect. In terms of space saving and content promotion a lot of competing messages get delivered in a single position that can lead to focus being lost.

Adam Fellows

I’ve heatmapped our home page many times, and over and over again what we find is that users have a complete blind spot about the sliders – no matter what we put there. The links in the footer get more click action than the sliders.

Chase

Uit ons eigen onderzoek blijkt dat gebruikers de attentieblokken over het hoofd zien. Content die nu in het attentie-item staat kan prima in het nieuwe toptakenblok. Daar worden ze veel beter gezien.

Esther v.d. Werf, Certified Usability Analyst Rijksoverheid

Voorbeelden Toptakenblok

Voorbeelden van gebruik van het Toptakenblok vind je op de homepage van deze website, op Rijksoverheid.nl en op Rijksvastgoedbedrijf.nl.

Hieronder zie je twee screendumps van Rijksvastgoedbedrijf.nl: een keer met Toptakenblok en een oude met Attentie-items:

Vergroot afbeelding
Toptakenblok zoals dit nu op Rijksvastgoedbedrijf.nl staat
Vergroot afbeelding
Attentie-items zoals deze op Rijksvastgoedbedrijf.nl stonden

Praktische uitleg Toptakenblok

In de Handleiding PRO (afgeschermde omgeving) lees je hoe je een Toptakenblok aanmaakt.

Auteur

Nanko Bouman is Adviseur Online Media bij DPC en product owner van het Platform Rijksoverheid Online.

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

* verplichte velden

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.