Webstatistieken gebruiken om je content te verbeteren
Weblogs
Wie een site heeft op het platform, krijgt ook de beschikking over het open source webanalysepakket Piwik. Piwik levert waanzinnig veel gegevens over het gebruik van je website. Welke content is populair? Wat voor apparaten gebruiken je bezoekers? En hoe komen ze de site binnen en waar verlaten ze deze weer?
Succesfactoren vaststellen
Maar: hoe interpreteer je deze gegevens? En hoe zet je cijfers om in acties? Bij de Dienst Publiek en Communicatie (DPC) zijn we begonnen met het vaststellen wat de succesfactoren zijn voor een bezoek aan Rijksoverheid.nl. Voorbeelden van succesfactoren zijn onder meer:
- vindbaarheid;
- gebruiksvriendelijkheid;
- relevantie en actualiteit;
- begrijpelijkheid.
Vervolgens zijn we vanuit deze succesfactoren gaan kijken welke data uit Piwik we kunnen gebruiken om de content op de site te verbeteren.
Van cijfers naar acties
Het team webanalyse bestaat uit verschillende disciplines. De redactie, online advies en onderzoek zijn vertegenwoordigd. Webanalisten van een webanalysebureau uit de raamovereenkomst webanalyse ondersteunen het team.
Deze analisten helpen ons bij het opstellen van rapportages en het omzetten naar concrete verbeteracties voor de site. Samen kijken we niet alleen meer naar absolute aantallen, maar juist naar trends en verschuivingen. Zoals nieuw opkomende zoektermen en stijgende en dalende populariteit van content.
Vooruitlopen op de trend
De eerste maanden van 2015 hebben wij door deze inzichten een aantal goede verbeteringen kunnen doorvoeren. We zagen bijvoorbeeld een toename van het aantal zoekgangen rond 5 mei (bijvoorbeeld: '5 mei vrij'). Wij hebben toen de pagina Ben ik vrij op Bevrijdingsdag (5 mei)? geschreven om bezoekers snel een antwoord te kunnen bieden. De pagina behoort direct bij de 50 meest geraadpleegde pagina's op de site.
We kijken ook naar de ontwikkeling van contentgebruik over het jaar. Daardoor kunnen we de site zo goed mogelijk voor de bezoeker inrichten. We werken aan een contentkalender waarin we precies kunnen zien op welk moment onderhoud nodig is. Zodat bezoekers altijd relevante en actuele content op de site vinden.
Pdf's
Een overheidswebsite bestaat vaak voor een aanzienlijk deel uit documenten zoals pdf's. We weten natuurlijk dat een pdf niet de allerbeste manier is om content aan te bieden. Want je bezoeker heeft een plug-in nodig, de content kan moeilijker gedeeld en hergebruikt worden, is minder goed vindbaar en is niet responsive. Verder is onderhoud van deze content niet direct vanuit het CMS mogelijk. We kijken nu welke belangrijke informatie uit deze documenten we om kunnen zetten naar webpagina's.
Alle verschillende typen contentblokken in het CMS zorgen ervoor dat pagina's echt optimaal voor de bezoeker op te maken zijn. Zo hebben we de brochure over eisen aan pasfoto's voor identiteitsbewijzen omgezet naar een webpagina. We zien nu in de eerste analyse dat nog maar een zeer klein deel van de bezoekers de brochure raadpleegt. Het grootste deel is prima geholpen met de nieuwe webpagina: eisen aan de pasfoto voor paspoort of id-kaart.
Direct resultaat
Op deze manier met bezoekcijfers omgaan is niet alleen leuk, maar motiveert ook enorm omdat je direct resultaat van je verbeteringen gaat zien. En dat geeft veel energie in het team! Het is erg mooi om op deze wijze naar je bezoeker te luisteren en direct in zijn informatiebehoefte te voorzien.
Michiel Aptroot
Adviseur Online Media
Dienst Publiek en Communicatie
Ministerie van Algemene Zaken
Meer weblogberichten
Reactie toevoegen
U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.
Reacties
-
Jullie zijn goed bezig Michiel! Inzichten omzetten in actie.
-
Mooi werk! :-)